Bilmärket BMW är känt för sina många fördelar. Denna bil har en bevarad kvalitetskänsla sedan start, vilket innebär att även en begagnad BMW är ett bra köp. Om du föredrar en nyare modell har modellen en typisk körglädje och håller god klass på vägarna.
Att köpa en BMW behöver inte innebära en stor utgift. För ett bättre prisalternativ, köp begagnade bilar hos Riddermark Bil som hjälper dig att hitta en modell som passar dina behov. Du kan också sälja begagnade BMW-bilar till företaget. Här finns bilar med förbränningsmotorer som går på bensin och diesel, samt hybridbilar som även kan köras på el.
Märket BMW
Förkortningen BMW står för ”Bayerische Motoren Werke AG”. Företaget BMW är tyskt och tillverkar bilar och motorcyklar, samt äger även märket Rolls-Royce. Det grundades år 1916 och hette då ”Bayerische Flugzeug-Werke”. Året efter bytte de namn till det nuvarande och etablerade sig under första världskriget som flygmotortillverkare. Den tyska krigsmakten kunde fram till år 1918 lägga stora mängder beställningar på flygmotorer från BMW, som byggde en fabrik vid flygplatsen Oberwiesenfeld i München.
Under tjugotalet tvingades BMW att diversifiera sig för att hålla igång verksamheten, vilket ledde till att de började tillverka motorcyklar år 1923. Fem år senare började de även med biltillverkning, samtidigt som den tidigare flygmotortillverkningen fortsatte parallellt. Efter andra världskriget fick BMW påbörja en återstart, och under femtiotalet lanserade de flera nya modeller. Dessa fick dock ingen större framgång och verksamheten hamnade i ekonomiska svårigheter. Då kom Herbert Quandt, en tysk industrialist och företagsledare, in i företaget vilket gav BMW den vändning de behövde.
BMW och framtidens batterier
BMW-koncernen fortsätter att växa och ökar hela tiden sin produktion. Nu forskar BMW Group vidare på fordon som har solid state-batterier, där celler kommer att kunna serietillverkas under slutet av 20-talet. De skyndar på utvecklingen av den framtida batteritekniken som ska användas i ”Neue klasse”, vilket är en ny flexibel arkitektur ämnad för elbilar. Den nya strukturen kommer att ta över när existerande elbilsarkitektur kasseras år 2025.
Målet för koncernen är att BMW ska vara världens grönaste elbil, där den är hållbar från konstruktion fram till återvinning. Framtidens battericell utvecklas, vilken kommer vara säker, kraftfull, kostnadseffektiv och återvinningsbar. En bil med solid state-batterier är nära förestående, och kommer att följas av masstillverkade batterier. Intensiv forskning utförs nu på batteriteknik med fasta elektrolyter. När årtiondet nått sitt slut kommer ett solid state-batteri implementeras som är fordonskompatibelt, men demonstrationsfordon med tekniken kommer att visas upp långt före 2025, enligt BMW-toppen Frank Weber.
BMW Group vill att minst hälften av deras globala försäljning kommer att bestå av rena elbilar år 2030. Koncernen räknar med att producera tio miljoner bilar ute på vägarna under det kommande decenniet. Detta innebär att de hamnar under det satta EU-målet för koldioxidminskning för åren 2025 och 2030.